donderdag 12 februari 2009

Week 5 Dingetje 9

Hoe kijk ik aan tegen de ontwikkelingen die we/ik tot nu hebben bekeken in relatie tot de bibliotheek.... Ik zie verschillende voor bibliotheken (en andere instellingen) absoluut nuttige toepassingen. RSS, fotosites, mashups, integratie van verschillende, elkaar versterkende, mogelijkheden. Ik vraag me soms af of we als bibliotheek nog veel kunnen toevoegen aan deze ontwikkelingen. Uiteraard kunnen en moeten we meedoen met content en het ontsluiten daarvan, maar de digitale werkelijkheid heeft een eigen dynamiek, snelheid, anarchie en interactie waar we als bibliotheek eerder achter de feiten aan lijken te hollen, dan dat we 'voortrekkers' zijn. Misschien klinkt dit somberder dan het is. Waarom zelf een digitaal wiel uitvinden als Amerikaanse tieners met lang haar en verwassen t-shirts dat 10 keer sneller kunnen? Laten wij vooral onze energie steken in het leveren en ontsluiten van inhoud. Daar zijn we denk ik beter in. En vooral met die kids samenwerken! Ik zie ook (en nee Henri, het digitaal pimpen van een foto heeft ook zonder Van Gogh er opnieuw bij te willen halen mijns inziens echt helemaal niets met creativiteit te maken) 'spielerei' die vast in een behoefte zal voldoen en wellicht voor privégebruik enorm leuk is, maar waarvoor ik professioneel minder gebruik zie.

1 opmerking:

  1. Gebruiken van de mogelijkheden is ook al heel mooi, we hoeven er niet per se iets aan toe voegen, maar het kan wel zoals in de wiki
    (maar zover was je nog niet, ding 11 en 12)

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen