dinsdag 17 maart 2009

Week 10 Dingetje 16

YouTube - The Beginning of The Storm
Zo eerst het filmpje maar even. Wij hebben afgelopen zomer iets beter weer gehad... Maar ik herinner mij wel een meivakantie (ik dacht 2004) waar we in Fryslân met vergelijkbaar noodweer op onze lazer hebben gehad. Minder hoge golven. Dat dan weer wel. Moet je maar geen boot kopen. Goed, over YouTube. Ik buis, jij buist, wij buizen. Dat is natuurlijk geweldig en de toepassingen zijn zowel professioneel als privé talloos. Wat ik mij wel afvraag is of (en waarom) er niet meer cross-over mogelijkheden zijn. Foto's, radio, tv, film etc. Allemaal lijken ze hun eigen wiel uit te willen vinden. Je zou toch een datasysteem kunnen verzinnen waarin je alle mogelijke media integreert? Met een duidelijk zoeksysteem? En goeie tags? Met een aqua-browser desnoods? Hoe moeilijk kan dat zijn? (Niet zo'n aqua-browser als op het filmpje natuurlijk). Of is dit te simpel gedacht, of is het er al en weet ik het nog niet? Als bibliotheek, systeembouwers en ontsluiters bij uitstek, zouden we dat heel goed kunnen. Een grote "catalolgus" met alle filmpjes en foto's en geluidsfragmenten en muziek en dvd's en boeken bij elkaar!

2 opmerkingen:

  1. Sip,

    Ik denk dat juist de mensen die filmpjes zoeken blij zijn dat ze bij YouTube geen foto's te zien krijgen. Je zou kunnen zeggen dat Internet de aquabrowser is. Wil je foto's ga je naar Flickr, Picassa etc. Wil je video's ga je naar YouTube, GarargeTV etc. Cross-over lijkt me in deze dus juist niet handig.

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou op zich valt er wel iets voor te zeggen. Iemand zoekt informatie of het voor entertainment is of serieus over een onderwerp gaat. Je doet een zoekactie en in één overzicht zie je welke filmpjes, foto's, boeken, bronnen (betrouwbaar natuurlijk ;o)) etcetera er nog meer zijn over dit onderwerp. Als de klant liever beeld heeft zal hij ook voor beeld kiezen om geinformeerd te worden. De keus is aan de klant.
    De ronde gaat dat binnen web 3.0 (jaja) steeds meer databanken en systemen aan elkaar gekoppeld zullen worden. Zodat een zoekvraag steeds specifieker beantwoord kan worden. Bovenstaand voorbeeld is dan nog geen gek idee!

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen