zaterdag 4 april 2009

Evaluatie Ding 23

Zowel professioneel als privé is 23dingen in mijn ogen een zinnige cursus. Soms vond ik het lastig de knip te maken tussen "wat heb ik hier als bibliotheekfunctionaris aan" en "wat kan ik hier privé mee". Net zoals in het werkelijke leven hebben beide invloed op elkaar.

Qua inhoud zijn er veel eyeopeners geweest. Zie hiervoor mijn voorgaande blogs. Ook onderwerpen en toepassingen waar ik minder in zie. Maar wie ben ik. Een conclusie is in ieder geval dat ik blij ben in de gelegenheid te zijn geweest er achter te komen "hoe ver ik eigenlijk achterliep". En inmiddels ook al wel weer zal lopen. Noem alleen maar de twitterplaag die ons nu teistert. Een onlangs afgestudeerde student aan de Rijksuniversiteit Utrecht merkte tegen zijn hoogleraar op dat "het schrijven van een scriptie is als nu.nl verversen voor hij het zelf doet". Dat gevoel heb ik ook bij deze cursus. Het heeft wel de behoefte en attitude aangewakkerd om niet bang te zijn gewoon zelf te kijken, te proberen, te proeven, je een oordeel te vormen, mee te doen of juist niet.

Tot slot nog een groot pluspunt: coaching en begeleiding door (jonge) collega's. Een perfect model om "interne" mediacoaches intercollegiaal deze cursus te geven en begeleiden. Wat mij betreft een model dat gewoon structureel ingevoerd mag worden. En een dikke pluim dus voor het 23dingen team van de Zeeuwse Bibliotheek. Als dank een gedicht voor jullie. Geschreven t.g.v. het 150 jarig bestaan van de Zeeuwse Bibliotheek (in november aanstaande) waarin het op muziek zal worden uitgevoerd:

Bibliotheca Zelandica

O kloostergang vol woordenwolken
Sla om, sla om en lees dan, lees!
Verlicht mij met verluchtte schatten
Sla om, sla om en kijk dan, kijk!
Bewaar mijn schatten schatbewaarders
Bewaak mijn schat, mijn hoop, mijn vrees
Wat ooit wijsheid was en schoonheid,
Door de tijd in slaap gesust.
Schraap en graai, hou vast, vergrendel
Het laatste oordeel toen, in mei
Koester wat ooit leek verloren
Keer om, keer om en kijk dan, kijk!
En kom boven, beeldenwolken,
Opent zich een nieuwe poort
Deel je schatten nu oneindig
Sla om en kijk en lees en hoor.

Geef je stad, je land, je burgers
Vertel verhalen, waar en niet
Maak een plek waar is te vinden,
En het onzichtbare te zien.

5 opmerkingen:

  1. Absoluut een prachtig gedicht sip! Dank voor het compliment. Jij geschreven? In ieder geval van harte gefeliciteerd met je certificaat. Deze heb je absoluut verdiend. Maak er alvast maar een plekje voor vrij!

    groetjes,
    Alinda

    P.s. Nog één vraag die ik je van mezelf moet stellen. De column leescafé live in weblogvorm. Staat die al op de planning? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wooow, wat een mooie poëtische afsluiting en wat fijn om te lezen dat je al met al de oneindig lijkende cursus als waardevol hebt ervaren...

    Meerdere dikke pluimen voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sip,

    Allereerst gefeliciteerd. Hete adem hoef jij in ieder geval niet meer te voelen. Dat is zowel voor jou als voor ons (begeleiders) prettig. Heb genoten van je posts die heerlijk kritisch waren en tegelijkertijd je openheid lieten zien t.a.v. mogelijkheden. Ook dank voor je mooie gedicht. Poëten worden altijd een beetje extra gekoesterd.

    Henri

    P.S. Het certificaat is voor boven de open haard, niet erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op welke muziek gaat dit prachtige gedicht gezongen worden?

    Groet, Justus

    BeantwoordenVerwijderen