zaterdag 4 april 2009

Week 12 Ding 21&22

Omdat ik de hete adem van de deadline in mijn nek voel een samenvoeging van 2 Dingen. Ik doe ze daarmee tekort realiseer ik me. Dit betekent niet dat ik ze niet op de voet volg want professioneel gezien zijn de ontwikkelingen op het gebied van catalogi en bibliotheek 2.0 van eminent belang. Ik ben gek op woordenwolken en op associatief denken en volg met veel belangstelling en plezier de kritische houding van bloggende "angry young librarians". In dit verband verwijs ik ook nog graag naar de Estuarium van februari dit jaar. Het verhaal van Frank Huysmans van het Sociaal Cultureel Planbureau over de toekomst van de openbare bibliotheek Van collecties naar connecties breng ik daarom graag nog eens onder de aandacht.

Waar ik mij het hoofd over blijf breken is hoe we het gebruik van catalogi en het het ''verkopen" van dit prachtige instrument kunnen verbeteren. Niet als doel op zich. Catalogi zijn er niet voor zichzelf , zijn geen doel op zich, maar juist een hulpmiddel voor de groep die we willen bereiken. Als catalogi net zulke democratische instrumenten kunnen worden als bibliotheken zouden moeten zijn, zijn we een heel eind. De openbare bibliotheek is immers qua doel en opzet zelf een perfect voorbeeld van een social community of van wat een social community zou moeten (of kunnen) zijn. Dat geldt wat mij betreft zowel voor de bibliotheek 1.0 als voor de bibliotheek 2.0 en de vele die hopelijk nog zullen volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten