donderdag 2 april 2009

Week 12 Ding 19

Met veel belangstelling en plezier heb ik een tijdje geleden de berichten gevolgd over het 'ontvrienden' op sociale netwerken. "Ik heb vanmiddag 40 vrienden weggelazerd" las ik ergens. Over devaluatie van het begrip vriend gesproken.... In digitale sociale netwerken lijkt het begrip toch een andere waarde te hebben dan in 'echte' sociale netwerken. Goed, genoeg over vriendschap. Als voorlichter volg ik met veel belangstelling de discussie die nu gaande is over de invloed van sociale netwerken. De vaccinatie van veel jonge meiden tegen het virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken is een heel boeiend recent voorbeeld. Op vriendensites maken veel meisjes elkaar helemaal gek, zouden de meest gruwelijke indianenverhalen rondgaan over de bijwerkingen en risico's enzovoorts. Wat je er ook van vindt, het gevolg is dat veel minder meisjes zich hebben laten vaccineren dan waar de gezondheidsdiensten op hadden gehoopt. Voorlichters breken zich het hoofd over hoe en of ze dat hadden kunnen zien aankomen en hoe je hier op in moet spelen. Als GGD een account openen en roepen dat vaccinatie geweldig is? Of een andere manier, bijvoorbeeld manipulatie? Heel gevaarlijk natuurlijk. De geruchtenmachine heeft er in ieder geval een machtig wapen bij. Over het nut en de risico's van sociale netwerken valt natuurlijk veel meer te zeggen. Laat ik het er op houden dat het een belangrijk medium is geworden in de communicatiemix. En niet te vergeten, van zeer grote invloed kan zijn zoals blijkt uit eerder genoemd voorbeeld. Ik merk in mijn omgeving overigens ook dat naarmate jongeren iets ouder worden de behoefte om random met iedereen en altijd te willen communiceren afvlakt. Dan komen meer specifieke (beroeps) netwerken in beeld. Tot slot vind ik het heel aardig dat ook de ZB een Hyves account heeft. Of het veel oplevert weet ik niet (43 leden tegen 22.000 echte) maar het is denk ik voor de doelgroep jongeren goed dat we ons ook daar presenteren.

2 opmerkingen:

  1. goed stukje beterbeth! Helemaal mee eens. Dit voorbeeld laat absoluut de kracht zien van een sociaal netwerk als medium. In dit geval negatief voor het imago van de GGD. Probeer daar maar als organisatie inderdaad uit te komen..
    Ook wij zullen hier met onze zb-hyves voor moeten waken. Dat je niet als opdringerig wordt gezien maar juist relevante toegevoegde waarde kan leveren aan zo'n netwerk. Zij zijn tenslotte degene die bepalen of ze 'vrienden' met je willen worden of juist niet. Of je interessant bent of niet. Zij creƫren de 'buzz' om in marketingtermen te spreken toch?

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stuk Sip.
    Of het verwachtingspatroon van de GGD de maatstaf moet zijn, of iets geslaagd is of niet wil ik wel in twijfel trekken. Er zijn namelijk heel goede argumenten om niet te vaccineren. Maar dat terzijde, in ieder geval laat je in je post heel goed zien dat deze beweging van sociale netwerken een bijzonder grote invloed heeft, die niet meer te negeren valt.

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen