zaterdag 4 april 2009

Week 12 Ding 20

YouTube - IGUDESMAN & JOO

Ik snap niet hoe de parameters bij last.fm in elkaar zitten. Als en je nou én van Oscar Peterson én van Bach én van Hazes én van Mendelsohn én van Winton Marsalis houdt maar wel op zeer verschillende momenten en volkomen afhankelijk van je stemming en/of muziekbehoefte? Leuk stuk van Nico Oudshoorn dus. Gaat last.fm een betaalsite worden? Ik vrees dat het z'n naam dan eer aan gaat doen. Prachtige social site wat mij betreft (zo lang het gratis is sprak de zuinige Fries) en ook ik zie overeenkomsten met BibliotheekDing bijvoorbeeld. Ieder medium z'n eigen Ding. Op de een of andere manier is de muziekindustrie altijd scherp geweest in het beschermen van z'n belangen/rechten. Het gedoe wat er nu gaande is bij Google Books (een juridisch vreemde gang van zaken waarbij ook alle rechthebbenden (auteurs etc) die geen toestemming hebben gegeven volgens het Amerikaanse systeem toch toestemming verlenen) lijkt op dat van Napstar en Kazaa (bestaan die nog?). Kortom, dood in de social communities pot vrees ik zodra er geld mee verdient kan en moet worden. Waar ik overigens ook zeer gelukkig mee ben (niet voor iedereen in mijn omgeving een zegen en dus ook niet social) is de veel door mij gebruikte mogelijkheid Omrop Fryslân (inderdaad http://www.omropfryslan.nl/ )via het net te kunnen beluisteren. Oant moarn!

1 opmerking:

  1. Ja raar dat het een betaalde dienst gaat worden. Zou ook ingaan per 31 maart maar bij ons thuis doet hij het nog gewoon haha. Afijn waarom liefhebber van deze dienst? Als je zo'n stuk of 15 radiostations aanmaakt met verschillende artiesten dan kent last.fm jouw voorkeur. Hij zal dan nummers in zelfde genres erbij zoeken. vind je het niks dan ban je het nummer en komt het ook niet meer in je muziekbibliotheek voor. Uiteindelijk heb je dus een radiostation met alleen jouw voorkeuren die je zelf hebt opgegeven. Fantastisch om nieuwe bandjes te ontdekken en bizar wat voor artiesten last.fm wel niet kent.
    Natuurlijk kun je ook per station gewoon je muziek draaien. Wil je dus alleen andre hazes? Dan zet je gewoon het andré hazes station aan haha..

    Een mooi voorbeeld van hoe last.fm in de aquabrowser geintegreerd kan worden vind je op:
    zoeken.bibliotheek.be.

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen