donderdag 22 januari 2009

week 2 dingetje 4&5

Ik weet het niet. Ik geloof dat RSS ongetwijfeld grote voordelen zal hebben maar ben er nog niet uit of dit opweegt tegen de bezwaren die ik heb. Als je niet oppast ben je namelijkbezig je eigen spam te creƫren. Wat moet ik er mee dat Marktplaats mij meldt dat ik vanaf nu kan bieden op een zwarte Marokkaanse Gandoera mannenjurk tegen elk aannemelijk bod? Of dat filiaal Oost van de Iepenbiere Biebletheek Appelscha een nieuw fietsenrek (ja, we hebben het hier over "een stukje" innovatieve bike logistics van de eerste orde!) heeft aangeschaft? In mijn beleving kan ook alleen RSS werken als je je ongelooflijk weet te beperken omdat je ook met RSS zeer veel tijd kunt verspillen. Overigens het sterkste argument van de voorbeeldfilmpjes. (Waar ik nog over kwijt wil dat het gemompel van de presentatoren in de filmpjes niet best was. Tjonge, wat een weinig flitsende presentaties!) Nog even over mijn bezwaren; een eeuw geleden heb ik op een bibliotheekschool bij dr. Sicking (hij vond het heel fijn als je dat zei) colleges gevolgd over de fenomenen 'information pull' en 'information push'. Ik ben een pullman. Als ik iets over de stand van zaken betreffende fietsenrekken voor bibliotheekbezoekers wil weten dan ga ik dat wel zoeken op het moment ik dat nodig heb. Attendeer mij niet! Ik wil niet dat Appelscha mij gaat pushen! En met mannenjurken heb ik precies hetzelfde! Maar voor sommige dingen is het toch wel handig... Zit ik al aan de 100 woorden?

3 opmerkingen:

  1. Heerlijke vrucht inderdaad!

    In eerste instantie kost het veel tijd maar later krijg je die ruimschoots terug hoor, echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sip,

    Daar ben ik het niet geheel mee oneens. Zowel het voordeel als het nadeel is mooi beschreven. Wat een geluk, dat je er als begeleider met 33 woorden van af bent.

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  3. klopt daar ben ik het mee eens. Om rss te kunnen gebruiken moet je ook kunnen filteren. Je kunt nu eenmaal niet alles bijhouden (dat wil je ook niet) anders wordt je gek. Rss is bedoeld om informatie te stroomlijnen en niet om gek van te worden. Een tip om informatie zo goed mogelijk te kunnen filteren is bijvoorbeeld je tabbladen indelen in volgorde van belangrijkheid. Bijvoorbeeld feeds die je dagelijks leest tot feeds die je 1x per week eens bekijkt. Ook hoef je inderdaad niet alles te lezen.

    Informatie wordt zeker meer gepushd dan gepuld tegenwoordig. Kijk naar alle digitale nieuwsbrieven, popups, spamberichten en reclamefolders die je door je (online)brievenbus krijgt gestouwd. Met rss bepaal je wel zelf waar je een feed opneemt en dus welke informatie jouw kant op komt en is selectief zijn een vereiste om die informatie te stroomlijnen.

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen