vrijdag 30 januari 2009

Week 3 Dingetje 7

Het lijkt wel of we, de Zeeuwse Bibliotheek bedoel ik, aan de beurt zijn. Allemaal nare berichten over (mogelijk) zieke collega's. Het voelt met deze wetenschap een beetje onzinnig om met gezellige knutselprogramma's al je foto's met een paars lijstje en/of groene blaadjes op te leuken. Wat meteen mijn persoonlijke reserves ten aanzien van dit soort gefröbel aangeeft. Helemaal geweldig voor jonge moeders om alle babyfoto's helemaal roze te shoppen of de foto's van de uitvaart van opoe (schijnt een toenemend fenomeen te zijn net als dat verschrikkelijke geapplaudisseer) eens even lekker in de sepia te donderen. Fijn voor de knutselaars, los van echt professionele grafische en design toepassingen, maar ik heb er niet veel mee.
Voor 'mashups' en het (met toestemming) bepotelen van elkaars sites, want integreren gaat natuurlijk veel verder dan bijvoorbeeld linken, valt buiten gewoon veel te zeggen. Zeker als verschillende partijen vanuit hun eigen discipline toegevoegde waarde leveren. Ik zie dat de mogelijkheden enorm zijn en vraag mij af of de ideeën die hier bestaan met betrekking tot bijvoorbeeld de Zeeuwse Etalage niet al door de huidige webmogelijkheden zijn/worden ingehaald. Iets anders is dat ik vind dat je moet oppassen voor overkill. Als je (ongevraagd) niet meer rustig een plattegrond kunt bestuderen omdat je kaart volgepropt wordt met foto's van de op elke straathoek gevestigde hamburgerboer, tja, dan kruipen informeren en marketeren wel erg dicht naar elkaar toe. Te dicht wat mij betreft.

5 opmerkingen:

  1. Sip,

    Dat zijn 137 strafpunten. Ik heb je post net in de woordenteller gegooid en dat zijn dus 137 woorden teveel. Laatste waarschuwing, nog een keer en je wordt gediskwalificeerd. Je ziet wel ik kan er, net als jij, ook heel goed over zeuren. Desalniettemin een mooi verhaal.

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie dat de mogelijkheden enorm zijn en vraag mij af of de ideeën die hier bestaan met betrekking tot bijvoorbeeld de Zeeuwse Etalage niet al door de huidige webmogelijkheden zijn/worden ingehaald.

    Hoi Sip,

    Ik vraag me af wat je met bovenstaande zin precies bedoeld. Is het niet zo dat de huidige webmogelijkheden / middelen juist het concept van de Zeeuwse Etalages zouden kunnen ondersteunen / versterken? Neem je voorbeeld van de hamburgertenten op google maps. Er zijn veel mensen die hier toch gebruik van maken om hun foto's hier in te zetten. Als je de hamburgertenten nu eens van de kaart veegt en er over nadenkt hoe je bijvoorbeeld de Zeeuwse Etalage hier voor in zou kunnen zetten. Stel dat een bezoeker via google maps op neeltje jans zoekt en hierdoor komen de Zeeuwse Etalages in beeld kan dit toch ook weer pr voor de bieb betekenen. Of zie ik dit verkeerd?

    Ben het met je eens dat de commercie er gretig op inspeelt maar waarom zouden non-profitorganisaties dat ook niet doen?

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Sip,

    We worden continu ingehaald door digitale ontwikkelingen, dat is in mijn ogen nu juist het grootste probleem. De sector doet echt z'n best maar heeft meer tijd nodig dan de lieden die continu experimenteren en mash-ups maken. Daarom is de afweging welke tools je nu in zou moeten zetten zo lastig om te maken.

    Als je een site, portal of etalage hebt moet je er eigenlijk voor zorgen dat het platform zo flexibel is dat je, als dat nodig is, net zo makkelijk kunt schakelen van bloggen naar twitter, als van een beeldbank naar een mashup daarvan. Dan hoef je niet zoveel na te denken over de waan van de dag en kun je soepeltjes meedoen.

    Nu werken we nog iets te veel met rigide systemen die voor elke aanpassing veel geld en overleg vereisen. Die maken ons digitaal logger dan wenselijk is.

    Met je punt raak je in ieder geval aan de kern van het verhaal, wat mij betreft.

    Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste reageerders,

    Met mijn opmerking over de Zeeuwse Etalage bedoel ik dat er in de ZB soms wel erg aan de uitvinding van een wiel wordt gewerkt, terwijl het er al is. En al perfect draait. Wat Ed schrijft is wat mij betreft dus de spijker op z'n kop. Wat natuurlijk niet hoeft of moet betekenen dat we daar niet geweldig mee mee zouden kunnen doen Alinda, dat ben ik helemaal met je eens. Alleen mis ik hier wel eens de snelle slagvaardigheid om gebruik te maken van iets wat al bestaat en 'to go with the flow'. En nou maar hopen dat Henri me niet nog meer strafpunten geeft anders zak ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Sip,


    Ben net rondje aan het doen bij de nieuwe bloggers en toen kwam ik ook bie joe.
    Ik ga je volgen, want ik ben nu al fan van je schrijfwijze!(was natuurlijk al fan van je! haha)

    groetjes

    Fietsfreak Johan

    BeantwoordenVerwijderen